(пардон за даблпост, да не јаде после некој пак гом... бабури дека сум правел
суштински измени во постот)
Специфичната потрошувачка на гориво не занима кога за минимално гориво сакаме да извлечеме максимална снага. Она што го заборавате дека при возење не ни треба максималната снага, а ни треба многу помалку од тоа. Така да, брејс спесифик фјуел консампшн е скоро небитно за прашањето „како максимално км со минимално литри“.
Во оваа статија многу убаво си пишува тоа шо сакам да го кажам:
http://en.wikipedia.org/wiki/Energy-efficient_driving"Engine efficiency varies with speed and torque. For driving at a steady speed one cannot choose any operating point for the engine—rather there is a specific amount of power needed to maintain the chosen speed. A manual transmission lets the driver choose between several points along the powerband. For a turbo diesel too low a gear will move the engine into a high-rpm, low-torque region in which the efficiency drops off rapidly, and thus best efficiency is achieved near the higher gear.[17] In a gasoline engine, efficiency typically drops off more rapidly than in a diesel because of throttling losses, and the trend discussed here is even more dramatic.[18]
Because cruising at an efficient speed uses much less than the maximum power of the engine, the optimum operating point for cruising at low power is typically at very low engine speed, around or below 1000 rpm. This is far lower than the above mentioned 1750 rpm. This explains the usefulness of very high "overdrive" gears for highway cruising.
For instance, a small car might need only 10–15 horsepower (7.5–11.2 kW) to cruise at 60 mph (97 km/h). It is likely to be geared for 2500 rpm or so at that speed, yet for maximum economy the engine should be running at about 1000 rpm to generate that power as efficiently as possible for that engine (although the actual figures will vary by engine and vehicle)."
На пик торк се добива највеќе моќ во однос на вложеното гориво.
Да, но за крузинг нас не ни треба ни оддалеку највеќе моќ.
Ја не викам дека не е тачно тоа што го збориш. Викам дека е не е многу важно за прашањето „како со најмалку литри да поминеш најмногу километри“.
"Engine efficiency peaks in most applications at around 75% of rated engine power, which is also the range of greatest engine torque"
Eве глеј вака: возиш кола со 100 коња. Најефикасна е околу 75 коња. Ама што ќе ти се 75 коња за тркалање по аутопут?! Помалку гориво ќе потрошиш доколку ја симнеш снагата на 10-20 коња - колку што ти требаат за крузинг. Иако
специфичната потрошувачка ќе порасне, фактичката потрошувачка ќе се намали - со малку намалена ефикасност продуцираш многу помалку снага, колку што ти треба.