Најнискиот степен на пренос (прва брзина) врши редукција на вртежите на моторот со цел да се добие поголем излезен момент од моторот на погонските тркала. Ако преносниот однос во првиос степен е 3.7 тоа значи дека излезното погонско вратило од моторот треба да направи 3.7 кругови за на излезот од менувачот на погонското вратило да има еден вртеж.
(Главниот редуктор го занемарувам заради полесно објаснување на проблематиката)
Да речеме дека сме ја ставиле колата на надолнина, во првиот степен на пренос, без крената рачна.
Се додека отпорите внатре во механичките склопови на возилото (лежишетата од тркалата, отпорите на триење кај запчениците во менувачот, отпорот на триење помеќу клипниот лост (клипњача) и коленестото вратило (радилицата), отпорот на триење помеѓу клипниот маслен прстен (карика) и ѕидот од цилиндерот, отпорот на ременот што го погонува алтернаторот, компресот за клима и тн.) се поголеми од силата која што дејствува да го задвижи возилото, возилото ќе стои.
Силата која што дејствува врз возилото е тежината на возилото помножена со косинусот од аголот на нагорнината.
Бидејќи тежината на возилото е константна, аголот на нагорнината е тој што влијае кога возилото ќе почне да се движи, затоа што косинусот од тој агол директно ја множи силата, и во оној момент кога производот на тие два параметри ќе ја надмине реактивната сила на отпорите, возилото ќе се стреми да се задвижи.
Сепак и тоа да се случи, возилото нема да може така лесно да се движи по удолница ако е оставено во првиот степен на пренос. Моторите со внатрешно согорување кога се задвижувани без да се иницира експлозија на гориво во цилиндерот, работат како компресор. Па во нашата ситуација, доколку возилото паркирано на надолниа се задвижи ќе се јави компресија на воздух во цилиндрите кој што ќе треба да избега надвор низ вентилот за одвод на издувни гасови од цилиндерот, а ќе треба да повлече воздух од вентилот за всис на воздух и гориво (процесот е обратен од процесот на согорување). Тоа значи од филтерот за воздух до цилиндерот не треба да има никаква пречка за да процесот на компресија се одвива непречено и моторот, во случајот компресор да може да се движи нормално. А пречка има (не објаснувам како и што за да не биде текстов огромен)
Еве да речеме дека моторот не ги додржал оптоварувањата кои што возилото ги има заради поставеноста на удолница. Возилото е паркирано на ужасно стрмна надолнина која е несвојствена и неможе да се сретне во реалност. Возилото се задвижува. Ако е во прв степен на пренос, погонското тркало треба да направи 1 вртеж (преносен степен во првиот пренос на менувачот 3.7) за да коленестото вратило да се сврти 3.7 пати. Еден вртеж на коленестото вратило треба да оствари 4 такта барем кај еден цилиндер на моторот. Моторот ќе почне да пуфка воздух, и да работи како компресор, ама бидејќи сте биде доволно црепови да го паркирате возилото на толку стрмен пат, најверојатно возилото ќе биде поместено неколку метри подолу или залепено во некој предмет, објект или претумбано во ендек.
Секоја нагорнина која што возилото и моторот може да ја совладаат во прв степен на пренос, возилото може да ја издржи ако го оставиме паркирано кон надолнината во прв степен на пренос. Просто е како грав.Кога се проектира возило, менувач, мотор се води сметка за овие работи и затоа најчесто патиштата се проектираат да имаат агол на наклон од 45степени или 100%. Соодветно на тоа овие наклони се земаат како константи при проектирање на возилото, и соодветно на тоа се возилото се димензионира истите наклони да може да ги совлада.
Заклучок: Возилото паркирано на надолнина, може да ги издржи оптоварувањата и да не се задвижи, доколку е ставено во прв степен и рачната сопирачка не е крената. НО, оптоварувањата кои што влијаат врз моторот и возилото во целина се доста големи и се јавува напрегање на витални елементи од моторот. Ова напрегање е константо и само во една положба, па на пример, ременот што го задвижува алтернаторот ќе биде оптегнат со константна сила се додека возилото стои паркирано на удолница во прв степен, и да не набројувам понатаму. Ременот е димензиониран да биде динамички оптоварен во текот на експлоатација, со ваквиот режим на тегнење, векот му се намалува, и самиот ремен се “разлабавува”. Оптоварен е со статички оптоварувања.
Препорака: Секогаш кога паркирате на надолнина, кренете ја паркинг сопирачката (ручна), па потоа уфрете во првиот степен на пренос.