Ne postoji velik auto, postoji samo mala garaža.
Devojka može biti i sa sela, ali auto mora biti iz Nemačke.
Ove dve teze u osnovi predstavljaju istinu i govore kakav automobil
bi svaki muškarac želeo da ima. Kada se u želje umešaju razum, žena i
finansijski faktor, dođemo do toga da će malo ko kupiti Bembaru sedmicu
koja sama daje migavac čim vidi benzinsku pumpu i košta kao godišnja
potrošačka korpa omanjeg grada u Čadu. Zbog toga su puteve u Srbiji
obeležili neki drugi automobili, obeležavaju ih i dan-danas i
obeležavaće ih još mnogo godina.
Sledi devet auta od kojih te je neki možda i udario, od kojih si
verovatno neka vozio ili čak slupao i od kojih većinu sigurno viđaš
svaki dan i to više puta.
Fiat Punto Kec
Mali gradski automobil čija je proivodnja počela 1993. godine. Došao
je kao naslednik Fijatovog modela Uno i zbog prihvatljive cene i male
potrošnje zatrpao srpske puteve u tolikoj meri da su ljudi koji su imali
model u crvenoj boji morali ženu uvek da drže na suvozačkom sedištu
zavezanu za volan. Jedino tako su kasnije na parkingu mogli da razaznaju
koji od pešes identičnih je njihov. Potpuno ista stvar desila se i sa Opelovim Korsom i Kadetom i sa Pežoom 206, tako da ta tri modela neće dobiti posebnu pažnju u daljem tekstu.
Može da preveze 7 kineza ili tri ipo Krajišnika.
Nakon 19 godina rada na poboljšanju dizajna:
Danas može da preveze dvocifren broj kineza. Krajišnici se u njemu ne voze iz principa.
Reno 4
Najprodavaniji francuski automobil svih vremena. Nastao 1961. godine i
bio je karakterističan po tome što je do danas ostao jedan od retkih
automobila čiji menjač nimfomanke nisu mogle da koriste kao stabilni
vibrator. Nalazio se na kontrolnoj tabli, pa im je manevar bio sužen
zbog udaranja potiljkom o unutrašnjost šoveršajbne. Između ostalog,
popularnost u Srbiji duguje činjenici da je imao prostran gepek koji je
mogao da se iskoristi ako se na putu naiđe na jeftine prasiće, rakiju
ili kurve.
Ljubav na prvi pogled:
Od Francuza samo on i Zidan nisu gej. A Zidan i nije Francuz.
Mercedes 200d
Nastao 1976 godine. Ciganski san, ciganska sreća.
Ono u čemu si morao da se vratiš kad vozom odeš u Nemačku da čistiš
klozete, da te u rođenom selu ne bi žigosali kao nesposobnog. U dodatnu
opremu su se ubrajali jambolija na zadnjem sedištu, pozlaćeni krst
visine 10 cola okačen na retrovizor i konjska potkovica zavezana za
masku automobila. Postoji verovanje da je u njemu fasovano više
neželjenih trudnoća nego u svim beogradskim i novosadskim studentskim
domovima zajedno.
Ogromna upotrebna vrednost proizvoda:
Ženo, ne može krava da stane u gepek, moraće na tvoje sedište.
Golf dvojka
Godine 1983. je započela proizvodnja druge stvari u koju se Srbi
najčešće kunu. Balkanska pošast. Još uvek nije pronađen i lociran jedini
Bosanac za kog se veruje da nikad nije vozio dvojku. I dan danas ljudi
bez prevelike bojazni u njemu zapucaju na more u Paraliju jer znaju da
će se na sred puta pre pokvariti autobus nego Golf. Ukoliko se takav
nesvakidašnji incident i desi, umeće da ga poprave. Delovi su toliko
dostupni da mogu da se nabave i u prvoj mesari ili frizerskom salonu.
Institucija i prva ljubav.
Jeftino i lako održavanje:
Nije strašna šteta. Zakrpićemo ga za čas posla, Golf je to, bitno da je motor ostao k'o nov.
Zastava 101
Stojadin – osim nekih po samom rođenju unesrećenih
ljudi, na ovo ime se odaziva i Zastavin model lansiran 1972. godine.
Njegov ubogi izgled nam govori da je čovek koji ga je osmislio bio
ubeđen da dizajnira masivni kredenac ili svojevrsan pogrebni kovčeg za
ljude koji pate od akromegalije. Ipak, to je tada bilo prostrano vozilo
na čijem zadnjem sedištu je mogla da se izvede poza zguza i na čiji krov
je običavana instalacija funkcionalnog pak-tregera za prevoz svega od
pernate živine do cigana. Dodatnu opremu je činila teniska lopta koja je
umnogome ulepšavala kuku za vuču prikolice.
Sa njim možeš na kraj sveta:
Gazi, da jebemo dok je vruća.
Jugo Koral
Najgori auto u istoriji – tako su rekli Vašington post i Amerika u koju je izvezeno preko 140.000 komada ovog vozila. Ja kažem – nek se jebu.
Istina je da iz njega može da ti ispadne drug usred vožnje i da, ako
pređeš preko udarne rupe, može da ti ispadne plomba iz zuba. Ali dok
poslednji Ford Ka ne bude terminisan i dok god u Jugu adolescenti gube
nevinost, slušaju Jašara sa kasete i kriju se od murije dok vare – on neće biti najgori.
Poznata gastarbajterska rečenica glasi: “Sine, ako budeš išao na
popravni, kupiću ti Juga za 18. rođendan, pa će celo selo da ti se
smeje.” Ipak, ta rečenica mnogo više govori o gastarbajteru nego Jugu.
Neprevaziđeni dizajn:
Afrodizijak za američku kvalitetnu vaginetinu.
Zastava 750 – Fića
Definicija – Prevozno sredstvo sa točkovima. Predviđen
je za prevoz par sitnijih putnika na kraće relacije, a koristio se za
transport cele porodice, sa sve babom, tuđom decom i kacom kiselog
kupusa na drugi kraj države. Kupovina Fiće šezdesetih godina je bio
događaj ravan rođenju deteta, samo što se o Fići vodilo više računa nego
o detetu. Čitav fanatizam vlasnika Fiće je dokazao i ovekovečio
penzionisani zastavnik koji je zoljom sa prozora razneo starijeg
maloletnika koji je pokušao da mu ukrade brisače. Kao dodatna oprema na
retrovizor su se kačili minijaturni opanci ili svežanj sasušenih
feferona. Zvanično – automobil veka u Srbiji.
Jedna konjska snaga, al žene svejedno orosile.
Folksvagen Buba
“Biće ovo simbol nacističke Nemačke” – rekao je Hitler 1934. godine.
Tačno 69 godina kasnije sa trake u Meksiku je sišla poslednja, tačno 21,529,464. Buba.
Ispraćena marijačima kako valja i trebuje. U međuvremenu u njoj su
putovali, drogirali i jebali se svi od Rio de Žaneira do Banje
Koviljače. Statusni simbol hipika i radničke klase koji se nikad nije
kvario. Kad bi se kvar desio, Hitler bi počeo da štuca u grobu, a plići
ljudi bi pomislili da su dve cevi auspuha u stvari ručke koje služe da
se auto podigne i kao kolica za malter odgura do majstora.
Toliko dobri da se samo međusobno pare:
Jedini insekt koji je zaslužan za više snošaja od španske mušice.
Lada Niva
Čudo ruske mehanike sa čijom se proizvodnjom počelo pre 35 godina, a u
čiji je dizajn uloženo manje para nego u naučno-dokumentarni program
televizije Pink. Kroz 35 godina doživela je značajne promene u vidu
povećanja retrovizora i neuspele inicijative da se Kalašnjikov na krovu
uvrsti u ponudu dodatne opreme. Jedino terensko vozilo koje si mogao da
voziš, a da te babe iz komšilukane ne okarakterišu kao kriminalca nego
kao tenkistu. U ruralnim sredinama je mogao da se koristi za izvlačenje
volova i konja koji su se zaglavili u blatu.
Kola iz porodice mačaka. Jedini automobil koji može da se popne na drvo.
Nakon 35 godina rada na poboljšanju dizajna:
Kada u startu dostigneš savršenstvo, nema potrebe da dalje usavršavaš.
Trabant
Automobil koji je proslavio Istočnu Nemačku 1958. godine. Prvobitno
je zamišljeno da ima tri točka, ali je ipak odlučeno da se ne mora baš i
na točkovima štedeti. Prva verzija je imala bezmalo 18 neukrotivih
konja, a verzija iz 1960. godine je dobila pojačanje u vidu dva rasna
ata, te je Trabant sa 20 konjskh snaga predstavljao ponos komunističke
automobilske industrije. Najmonumentalnija promena na ovom vozilu
izvršena je 1964. godine kada je struja sa 6 evoluirala na
spektakularnih 12 Volti.
Naravno da se dokotrljao i do naših puteva, sa ciljem da uđe duboko u
srca ljudi sa plitkim džepovima. Ipak, bez obzira na svoju sasvim
pristupačnu cenu, ni tad nije mogao svako da se pohvali saobraćajnom
knjižicom ovog zamalo trotočkaša. Ljudi koji su je posedovali su bili
cenjeni i tolerisalo im se ako nose istu majicu nedelju dana, a
devojkama je bila čast da pre seksa na zadnjem seduštu gaće uredno okače
na unutrašnji retrovizor.
Danas je češći slučaj da ljudi u njemu žive, nego da ga voze, ali to ne može uticati na činjenicu da je Trabantčina bila i uvek će biti legenda, ne samo, srpskih puteva.
Prošlost:
Poznat po plastičnoj karoseriji zbog koje pri čeonom sudaru sa babom veću štetu baba napravi na njemu, nego on na babi.
Novi vlasnik Trabanta je odlučan da ubrizga
novi život ovom automobilu. Doduše kroz verziju na električni pogon,
ali ako nas ikada državni ustav i globalni deficit nafte nateraju da
vozimo kola na baterije k’o deca, to će biti samo i jedino brat Trabant.
Budućnost:
U inat onima koji su Trabanta proglasili za jedan od nagorih auta ikada, a Pandu za jedan od najbljih.
Vartburg 353
Najpoznatiji model luksuznog komunističkog automobila koji se na
prodajnim policama našao 1969. godine. Naravno, luksuznim je mogao biti
proglašen jedino u konkurenciji Trabanta i prve samohodne mešalice za
beton. To ga nije sprečilo da završi kao tetovaža na ramenu mnogih ljudi
i da bude opevan
u više pesama nego svi Japanski automobili sa kojima uz doplatu dobiješ
dresiranog Kineza koji po potrebi iskoči iz pepaljere i montira
rezervni točak. Njegov dvotaktni motor je kroz izduvnu granu isporučivao
u atmosferu specifičan plavičasti dim koji je u prečniku od 20 metara
mogao da usmrti manju pticu i hroničnog bolesnika.
Danas bi se po standardima Evropske unije tretirao kao mobilno
hemijsko oružje potencijalne terorističke namene, a ne kola. Svaka čast i
Evropama i standardima i životnim sredinama, ali Vartburg 353
je iza sebe osim dima ostavio i jednu lepu priču koja traje već više od
40 godina i trajaće još dugo. Možda duže od Evropske unije.
Kreativan k’o Goran Trobok:
Košta manje od smart fona, a za razliku od njega neće te učiniti nrdom nego carem.
Ipak:
Nemoj
da ti padne napamet da ga budžiš. To je skrnavljenje genijalnog
komunističkog dizajna i pravljenje Grand Šoua od tradicije. Greh, kič i
varvarizam!
Fiat 126
Peglica je ove godine napunila 40 godina. Otprilike k’o Čedo Čvorak, a
iako je u dizajn Peglice uloženo mnogo manje sredstava nego u dizajn
Čede Čvorka, ona izgleda neuporedivo bolje. Italijanski šmeker najviše
pravljen u Poljskoj. Cilindar zapremine oko 600 kubika produkovao je
monstruozna 23 konja i obrtni momenat svake ženske čontare pored koje je
prošao. Iako je osvajao ženska srca i dijafragme, skromna zapremina
kabine činila je da seks bude moguć samo ako prednji kraj žene ekzistira
napolju, a zadnji na suvozačkom sedištu. Potrbuške. To jeste pomalo
nezgrapno i donekle hendikep, ali zato je pijanom čoveku bilo lakše da
protera peglicu kroz garažna vrata, nego kasnije sebe kroz ulazna.
Danas je pokrenuta inicijativa da se za nju parking naplaćuje upola
manje, proporcionalno onome koliko prostora zauzima. Danas, još uvek,
postoje delovi za ovaj automobil na svakom ćošku. U slučaju da ih
nestane, umešan majstor će ručno da ih napravi od starog bubnja za veš
mašinu ili ženine pozamanterije.
Jedini auto kod kojeg se ne moraš saginjati da promeniš točak.
APN 4
Apenac četvorka, kod armije poštovalaca poznat i kao Apenjara. Bitan
zbog toga što je sa svojih 49 kubika mogao da se vozi sa PSP-om, a u
mnogim selima nije bilo potrebno ništa. Policija ga je tretirala kao
noge. Edukovao je generacije klinaca o vožnji na dva točka. Oni koji su
iskustvo stekli na njemu, pa tek onda prešli na neko
italijansko-japansko nevreme od 1000 kubika, danas su uglavnom živi i
celi. Oni koje tata za 18. rođendan odmah posadi na to nevreme kako bi
se pohvalio pred komšijama, uglavnom završe sa motorom u banderi, glavom
u jednoj a telom u drugoj ulici i uplakanom rodbinom.
Bukvar vožnje motocikla koji je spasio nebrojeno
života. Pa, iako je rodom Slovenac, za Srbe i Srbiju je uradio više od
svih Rusa, političara i sportista zajedno. Nikad nije dobio nikakvo
priznanje. Ipak, nije zaboravljen i nikad neće biti. Klinci ga, zlo ne
čulo, i dalje voze po srpskim zabitima, a matorci sa njim idu na
pecanje, sednicu stranke i u švaleraciju. Ponosno. Ko devojku uspe na
pak-tregeru Apenjare da privede kući pravi je šmeker. Na Apenjari se
poznaju junaci – sa Hondom je lako.
Zaslužni građanin:
Verzija bez pak-tregera, ali sa panjem i žutim štenderima za ribu pozadi.
Evolucija za poštare:
Dobio novi rezervoar, a izgubio panj i svu harizmu. Jednostavno nije to to.
Opel Kadet
Prvi Kadet koji je stekao veću popularnost kod nas bio je poznat pod imenom Kocka ili Kockica.
Vezuje se za period između 1979. i 1984, mada ih naravno kod nas ljudi i
dan danas voze i još uvek ih ne daju ženi na poverenje osim kad uđu u
poslednji red gajbe piva. Te 1984. je velika vrata prednjim branikom
razvalio njegov naslednik - Suza. Suza je bila toliko
popularna da su ljudi prestajali da puše i da se šišaju kako bi uštekali
za nju. Ni deci nisu dali da se šišaju. Nema arčenja para da se suze
zbog Suze ne bi prolivale – govorili su im.
Čovek koji je u to vreme imao ovaj auto bio je toliko poštovan da su
ga žene tokom felacija gledale isključivo u oči, na fudbalu nije branio
ni kad ekipa nema golmana i u kafani je uvek dobijao bele figure.
Postoji verovanje da motor u kućnoj radinosti može toliko da mu se
nabudži da ide brže od azijskog geparda na steroidima Majkla Felpsa, i
to u rikverc. Zvanično, automobil godine 1985.
Skockan za blud:
Kad ga voziš pijan može se reći da si život svoj stavio u kocku.
Najbolje Opelovo ikad:
...brigo moja jedina, za sva blaga ovog sveta ne dam te.