Порано колите беа полесни и поспори.
Стоќец, фамилијарниот среднопросечен седан од 1974, тежи 800 кила и во реалноста ретко вози над 100. Денес, најмалото поло со две врати е тон и кусур и на аутопут крева 120+ редовно.
Или, земи Голф 1. Колку е полесен од Голф 6? Голф 6 е грамада во споредба со Голф 1. Колку беше брз основниот Голф кец, а колку е денес брз основниот Голф 6?
Тенденцијата е јасна - во рамките на една иста класа, денес колите се поголеми, потешки, помоќни и побрзи.
Е сеа:
Кинетичката енергија (против која се „бори“ тракцијата од гумите!) зависи од масата и од квадратот на брзината. Тракцијата која е потребна да застане/забза/сврти кола од 800 кила при типична брзина на автопат од 1974 не е ни приближно истата со тракцијата поребна за кола од 1500 кила при типична автопатска брзина од 2014. Енергијата (а со тоа и тракцијата) е поголема за неколку пати - равенката е квадрата, а не линеарна. Просечните сили на кои е изложена гумата денес е далеку, далеку поголема од онаа во времето на нашите татковци.
Затоа, порано можело со едни исти трајал и лето и зима: да има доволно шара, па кога има снег - полека и тоа е тоа. Денес не.
И тоа не е сè:
Баш затоа што денес нема шанси со една иста гума и лето и зима, произведувачите летните гуми ги прават многу по погодни за лето но уште помалку погодни за зима (рачунаат дека имаш зимски). При дизајнирањето на летна гума произведувачот воопшто не обрнува внимание како таа гума ќе се понаша на снег, пошто нормално ќе имаш зимски гуми. Произведувачот воопшто не бара никаков компромис (освен олсизн, јасно). Па така, денешните летни гуми на снег имаат полоши својства од летните (т.е. единствените) гуми од пред 40 години - но и подобри својства на сув вруќ асфалт. Порано не било така. Порано добра трајалка требала да биде добра и на вруќ асфалт, и на дожд и на снег. Денес не. Денес е друг „филмот“.
Затоа, искуствата на нашите татковци со едни исти гуми цела година и просто повнимателно возење на снег треба да ги оставите каде што им е местото - во историјата. Денес се други условите. Гумата е исправена пред многу поголеми предизвици. Многу повеќе се бара од неа. Така да не се заебаајте „е како можело порано а денес не може?“ Така, шарено, порано можело сега не може. Денес треба 2 сета на гуми и тоа е тоа. Тоа не е некоја нова странскопедерска мода, туку насушна безбедносна потреба.